جواهرهای پنهان البرز: سفری به دریاچه های تار و هویر

به گزارش مجله سرگرمی، در قلب رشته کوه البرز مرکزی، جایی که قله های سر به فلک کشیده، ابهتی مثال زدنی دارند، دو نگین آبی رنگ درخشش خاصی دارند. دریاچه های تار و هویر، با آب های شیرین و زلالشان، منظره ای رویایی برای طبیعت دوستان و ماجراجویان رقم می زنند.

جواهرهای پنهان البرز: سفری به دریاچه های تار و هویر

منبع مقاله: دریاچه تار و هویر؛ حس آرامش در طبیعت

خسته از هیاهوی شهری و دلتان برای تماشای طبیعت ناب لرزیده است؟ می‌خواهید در دل کوهستان نفس عمیقی بکشید و برای لحظه‌ای هم که شده از دغدغه‌های روزمره فاصله بگیرید؟ پس با ما همراه شوید تا سفری به یکی از زیباترین نقاط البرز مرکزی، یعنی دریاچه‌های تار و هویر داشته باشیم.

این دو نگین درخشان، در آغوش قله‌های سربه فلک کشیده دماوند و در ارتفاع حدود 3000 متری از سطح دریا قرار گرفته‌اند. دریاچه تار با وسعتی حدود 368 هزار متر مربع، بزرگ‌تر از همسایه خود، دریاچه هویر است. هر دوی این دریاچه‌ها آب شیرین دارند و در فصل تابستان با آب شدن یخچال‌های طبیعی و روان شدن چشمه‌های کوهستانی، طراوت و شادابی خاصی پیدا می‌کنند.

یاقوت در آغوش کوه ها: معرفی دریاچه تار

دریاچه تار، در آغوش قله های البرز و در فاصله حدودا 30 کیلومتری شرق شهر دماوند، در ارتفاع 2905 متری از سطح دریا قرار گرفته است. وسعت این دریاچه به 368 هزار متر مربع می رسد و با جمع شدن آب های سطحی از طریق آبراهه های اطراف، جان می گیرد.

محصور شدن میان کوه های قره داغ در شمال و زرین کوه در جنوب، تصویری تماشایی از قدرت طبیعت را به نمایش می گذارد. گویی قله های بلند قامت، با شکوه خود، از این گوهر آبی محافظت می کنند.

سفر به سرزمین آب‌های شیرین در ارتفاع

برخلاف بسیاری از دریاچه‌های ایران که با آب‌های شور پذیرای گردشگران هستند، دریاچه‌های تار و هویر، با داشتن ذخایر قابل توجهی از آب شیرین، طراوت و خنکای خاصی را به ارمغان می‌آورند. این دو دریاچه زیبا در فاصله تقریباً 30 کیلومتری شرق شهر دماوند و در ارتفاع حدود 2900 متری از سطح دریا قرار گرفته‌اند.

راز شکل گیری دریاچه تار: حکایتی از زمین شناسی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، شکل گیری دریاچه تار، حاصل یک رویداد زمین شناسی به نام لغزش زمین است. در گذشته های دور، بر اثر حرکت و جابجایی زمین، سدی طبیعی در مسیر جریان آب های سطحی ایجاد شد و به این ترتیب، دریاچه تار شکل گرفت. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این دو دریاچه بر اثر لغزش زمین در گذشته‌های دور به وجود آمده‌اند. این پدیده‌های زمین‌شناختی، جلوه‌هایی از قدرت و عظمت طبیعت هستند که در طول هزاران سال شکل گرفته‌اند.

خواهرخوانده دریاچه تار: آشنایی با دریاچه هویر

در فاصله حدودا 500 متری از دریاچه تار، به خواهر دوقلوی آن، یعنی دریاچه هویر، برمی خوریم. این دو دریاچه با شباهت های ظاهری، همسایگی زیبایی را در دل البرز مرکزی رقم زده اند.

دریاچه هویر نیز همانند دریاچه تار، بر اثر لغزش زمین به وجود آمده و در ارتفاعی تقریبا مشابه، یعنی حدود 2912 متری، قرار دارد. وسعت این دریاچه کمی کوچک تر از دریاچه تار است و چشم انداز آن، روح هر طبیعت گردی را نوازش می دهد.

فرشته نجات در دل کوهستان: اهمیت اکولوژیکی دریاچه های تار و هویر

دریاچه های تار و هویر فراتر از زیبایی ظاهری، نقشی حیاتی در حفظ تعادل اکوسیستم منطقه ایفا می کنند. این دریاچه ها با ذخیره سازی آب های روان، به تغذیه قنات ها و چشمه های پایین دست کمک می کنند و در نتیجه، حیات گیاهی و جانوری منطقه را تامین می کنند.

علاوه بر این، وجود این دریاچه ها باعث تعدیل دمای هوا در اطرافشان می شود و به ویژه در فصول گرم سال، پناهگاهی خنک و دلنشین برای جانوران به شمار می رود.

پوشش گیاهی و جانوری: همسایه های دریاچه های تار و هویر

آماده باشید که با هوایی خنک و کوهستانی روبرو شوید. به‌خصوص در فصل بهار و اوایل تابستان، احتمال بادهای نسبتاً سرد وجود دارد. پس بهتر است لباس گرم و بادگیر به همراه داشته باشید. پوشش گیاهی اطراف دریاچه‌ها نیز با توجه به ارتفاع زیاد، عمدتاً از گون، انواع علف‌های کوهی و در برخی نقاط درختچه‌های کوتاه تشکیل شده است.

در نواحی اطراف دریاچه های تار و هویر، با گونه های متنوعی از گیاهان دارویی و مرتعی مانند گون، آویشن، بومادران، و انواع Astragalus (گونگوره) مواجه می شویم. این پوشش گیاهی، علاوه بر زیبایی بصری، زیستگاهی برای جانوران علفخوار به شمار می رود.

در میان صخره ها و علفزارهای اطراف دریاچه ها، ممکن است با پستاندارانی مانند کل و بز، قوچ و میش وحشی، و روباه برخورد داشته باشید. همچنین، پرندگانی همچون عقاب طلایی، کبک دری، و پرندگان شکاری دیگر، در آسمان این منطقه به پرواز در می آیند.

اطراف دریاچه‌های تار و هویر را گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری پوشانده است. از جمله گیاهان غالب این منطقه می‌توان به گون، بومادران، آویشن، و گونه‌های مختلف از گیاهان دارویی اشاره کرد. همچنین، در این منطقه، با کمی دقت، می‌توانید ردپای کل و بز، قوچ و میش، و پرندگانی همچون عقاب طلایی، کبک دری، و انواع پرندگان شکاری را مشاهده کنید.

طبیعت بکر، هدیه‌ای برای دوستداران ماجراجویی

تصور کنید در میانه‌های یک کوهپیمایی نفس‌گیر، ناگهان با منظره‌ای خیره‌کننده از دریاچه‌ای زلال روبرو می‌شوید که کوه‌های سرسبز و باوقار، آن را در آغوش خود جای داده‌اند. این همان هدیه‌ای است که طبیعت بکر منطقه دماوند برای دوستداران ماجراجویی و طبیعت‌گردی کنار گذاشته است.

دریاچه تار: نگینی با شکوه در آینه کوه‌ها

دریاچه تار، نگین درخشان این منطقه به شمار می‌رود. وسعت این دریاچه حدود 36 هکتار است و با عمق متوسط 5 متر، زیستگاه مناسبی برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری به شمار می‌رود. جالب است بدانید که این دریاچه در اثر مسدود شدن مسیر جریان‌های آب‌های سطحی به وجود آمده و به همین دلیل، همواره آب آن شیرین و گوارا باقی مانده است.

خواهر کوچک‌تر: راز دریاچه هویر

در فاصله تقریباً 500 متری از دریاچه تار، به خواهر کوچک‌تر آن، یعنی دریاچه هویر برمی‌خوریم. وسعت این دریاچه حدود 12 هکتار است و عمق کمتری نسبت به دریاچه تار دارد. وجه تمایز جالب این دو دریاچه، جهت‌گیری آن‌ها نسبت به هم است. در حالی که جهت‌گیری دریاچه تار شرقی-غربی است، جهت‌گیری دریاچه هویر شمالی-جنوبی می‌باشد.

چطور به دریاچه‌های تار و هویر برویم؟

دسترسی به این دریاچه‌ها چندان دشوار نیست. اما به هر حال کمی همت و آمادگی جسمانی می‌طلبد. مسیر اصلی برای رسیدن به این منطقه از طریق جاده‌ی دماوند به سمت روستای ”رینه” است. بعد از طی مسافتی در حدود 30 کیلومتر و رسیدن به رینه، با یک پیمایش تقریبا 4 ساعته (بسته به سرعت حرکت شما) در مسیری کوهستانی به دریاچه تار خواهید رسید.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه‌های تار و هویر

با توجه به موقعیت کوهستانی این منطقه، بهترین زمان برای سفر به دریاچه‌های تار و هویر، فصل بهار و اوایل تابستان است. در این ایام، هوا خنک و مطبوع است و مسیرهای دسترسی نیز به دلیل بارش کم برف، به راحتی قابل تردد هستند. البته فراموش نکنید که همواره پیش از سفر، وضعیت آب و هوایی منطقه را بررسی کنید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه‌های تار و هویر

دسترسی به دریاچه‌های تار و هویر از طریق دو مسیر اصلی امکان‌پذیر است. مسیر اول از طریق جاده آبعلی به سمت پلور و سپس به سمت روستای ییلاقی هویر است. در این مسیر، با طی کردن مسیری حدوداً 2 ساعته و گذر از مناطق سرسبز و کوهستانی، به ابتدای مسیر پیاده‌روی به سمت دریاچه‌ها خواهید رسید.

انتشار: 4 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160776

به "جواهرهای پنهان البرز: سفری به دریاچه های تار و هویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواهرهای پنهان البرز: سفری به دریاچه های تار و هویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید